ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΑΓΧΟΥΣ: ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΥΘΥΝΕΤΑΙ Η ΔΟΥΛΕΙΑ;

Share

Είναι στατιστικά αποδεδειγμένο ότι ένας στους εννιά εργαζομένους

αναπτύσσει σε κάποιο στάδιο της επαγγελματικής του πορείας έντονα συμπτώματα άγχους που μπορούν να πάρουν ακόμα και τη μορφή διαταραχής άγχους. Οι εργαζόμενοι που βιώνουν τα συμπτώματα του στρες στην εργασία συχνά εμφανίζουν αδυναμία συγκέντρωσης, ευερεθιστότητα, ψυχική και σωματική κόπωση, αλλά και μειωμένη αποδοτικότητα ως αποτέλεσμα της συναισθηματικής φόρτισης και πίεσης που τους κυριεύει.

Αρχικά, είναι χρήσιμο να διασαφηνίσουμε την έννοια του άγχους:

Αν έχετε ποτέ νιώσει ταχυκαρδία και έντονη ανησυχία αναμένοντας μια σημαντική συνάντηση, τότε έχετε πάρει μια γεύση του τι εστί άγχος. Φανταστείτε τώρα να νιώθετε έτσι μονίμως, και τις 24 ώρες της ημέρας: στρες, ευερεθιστότητα και αδυναμία να αντέξετε οτιδήποτε μπορεί να σας πιέσει, επειδή ακριβώς έχετε ήδη πιεστεί τόσο πολύ.

Ειδικά όταν τα συμπτώματα κορυφώνονται απότομα και χωρίς προειδοποίηση σε έντονη ταχυκαρδία, ζάλη και δύσπνοια, και νιώθετε σαν να παθαίνετε έμφραγμα ή ότι θα «τρελαθείτε», τότε πιθανότατα πρόκειται για κρίση πανικού.

«Τι θα συμβεί αν με πιάσει ξανά; Κι αν είμαι στη δουλειά μου και οι συνάδελφοι καταλάβουν ότι κάτι μου συμβαίνει; Ή αν με πιάσει μια κρίση πανικού μπροστά στο αφεντικό μου;» Αν τέτοιες σκέψεις κυριαρχούν στο μυαλό σας και παρατηρείτε ένα «μοτίβο» στις κρίσεις άγχους σας (π.χ. εμφανίζονται όταν οδηγείτε προς τη δουλειά σας, όταν βρίσκεστε μπροστά στο αφεντικό σας ή όταν βρίσκεστε σε ένα meeting), ίσως αρχίσετε να αποφεύγετε τον εργασιακό σας χώρο, δηλαδή την «εστία» του άγχους σας, ακόμα κι αν αυτό σας στοιχήσει την ίδια σας τη θέση.

Τι είναι αυτό, όμως, σε σχέση με τη δουλειά που μπορεί να μας οδηγήσει σε τέτοια συναισθηματική «αλλοφροσύνη»:

Οι συχνές υπερωρίες, οι απαιτητικοί και πιεστικοί προϊστάμενοι, η έλλειψη καθοδήγησης σχετικά με το αποτέλεσμα της δουλειάς που περιμένει από εσάς το αφεντικό σας, αλλά και ο φόρτος εργασίας αποτελούν παράγοντες που αυξάνουν τα επίπεδα του άγχους στους εργαζομένους.

Ειδικά αν βρίσκεστε σε θέσεις με υψηλές απαιτήσεις, με περιορισμένη αυτονομία ή μικρή ανταμοιβή σε σχέση με την εργασία που προσφέρετε, τότε το στρες σας είναι πιθανό να είναι αυξημένο, αλλά και να εξελιχθεί σε συναισθηματική διαταραχή.

Ιδιαίτερη σημασία για την ψυχική και πνευματική σας υγεία και σταθερότητα έχουν οι συνθήκες εργασίας. Ένας εργοδότης που σας φέρεται υποτιμητικά ή δεν αναγνωρίζει τον κόπο σας, συνάδελφοι ανταγωνιστικοί που προσπαθούν να σας διαβάλουν, και γενικότερα συνθήκες ηθικής μείωσης και κακομεταχείρισης μπορούν να σας καταρρακώσουν συναισθηματικά και ψυχικά και να δημιουργήσουν ή να επιτείνουν το άγχος σας.

Τι μπορείτε να κάνετε;

Καταρχήν, σκεφτείτε θετικά και μην απελπίζεστε. Η διαταραχή άγχους/πανικού είναι μια συναισθηματικής φύσης κατάσταση και σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί ψυχική ασθένεια. Είναι τόσο απλό όσο ακούγεται: αυξημένο άγχος και τίποτα παραπάνω.

Αν τα συμπτώματα επιμένουν και σας οδηγούν σε πρακτικές απομόνωσης και αποφυγής της στρεσογόνου πηγής σας, δηλαδή εν προκειμένω της εργασίας σας, τότε ίσως πρέπει να σκεφτείτε να αναζητήσετε τη βοήθεια ενός ειδικού. Ένας ψυχολόγος καταρτισμένος σε θέματα άγχους μπορεί να σας βοηθήσει να ξεπεράσετε το πρόβλημα πιο γρήγορα και ανώδυνα.

Εύα Γιαννοπούλου, Νομικός